File A50

De Rijksweg 50, beter bekend als de A50, is een autosnelweg in Nederland. Deze snelweg loopt vanaf knooppunt Ekkersweijer bij Eindhoven tot aan knooppunt Hattemerbroek bij Zwolle, waarvan de weg doorloopt als autoweg N50 tot aan knooppunt Emmeloord. De totale lengte van de autosnelweg is 165 kilometer en vormt een belangrijke noord-zuid route door het midden van Nederland, waardoor er regelmatig sprake is van een file A50 .

Plekken van mogelijke file A50: de routebeschrijving

De A50 begint in Noord-Brabant aan de noordkant van Eindhoven en loopt daarna noordelijk via de Maasbrug Ravenstein naar de provinciegrens met Gelderland. Vlak nadat deze grens is overgestoken volgt het knooppunt Bankhoef en een stuk later volgt knooppunt Grijsoord met de A12, die daarna voor 7 kilometer dubbel genummerd zijn. Nadat de snelweg de Veluwe is doorgereden komt deze aan bij knooppunt Hattemerbroek, de kruising met de A28, waar de snelweg ook eindigt. Kort na het einde van de snelweg volgt de grens met Overijssel en is de snelweg overgegaan in de N50, die zijn weg vervolgt tot de provincie Flevoland en eindigt op knooppunt Emmeloord.

Afritten bij een file A50

De eerste afrit die volgt na de start bij Eindhoven is afrit 6 in de richting van Industrie Ekkersrijt, waarna meerdere afritten in Noord-Brabant en Gelderland volgen. Op de route van de A50 worden meerdere Ecoducten en Wildwissels gevonden, zoals Ecoduct Wolfhezerheide en Wildwissel Terlet. Na meerdere afritten richting Apeldoorn is de laatste mogelijke afrit bij een file A50 te vinden richting Hattem. Hierna gaat de A50 over in de N50, met meerdere afritten richting Kampen en als laatste optie om de weg te verlaten afrit 34 richting Emmeloord-Zuid.

Drukke trajecten en file A50

De A50 kent meerdere drukke trajecten en knooppunten waar over de jaren meerdere rijstroken zijn toegevoegd om een chronische file A50 te voorkomen. Nog steeds is het traject tussen knooppunt Paalgraven en knooppunt Bankhoef een van de drukste trajecten van Nederland, mede door een grote hoeveelheid aan vrachtverkeer. In 2017 stond dit traject hoog in de file top 50, met enorm vaak een file A50 . Ook in de buurt van Kampen op de A50 is er regelmatig overbelasting en filevorming, waarbij de oorzaak vaak ligt in ernstige ongevallen. In 2019 is de verbreding van dit traject dan ook als project opgenomen in het MIRT, Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport.